Szkoła Podstawowa Specjalna im. Juliana Tuwima w Stargardzie

Psycholog radzi - zabawy z dziećmi

Dzieci podejmują zabawę, żeby gromadzić wiedzę, doświadczenia, budować schematy poznawcze, oswajać się z sytuacjami życiowymi oraz doskonalić nabyte już umiejętności. Jednak podstawowe znaczenie zabaw to aktualne potrzeby i zainteresowania dziecka. Ciekawa zabawa pomaga dziecku w rozwoju, ale także w konstruktywnym spędzaniu czasu. Jest to ważne szczególnie w okresie, kiedy jesteśmy dłużej w domu. Jeżeli dorosłemu zależy, aby dziecko się dobrze bawiło warto żeby podsunął kilka nowych pomysłów, nowych przedmiotów, wzbogacając w ten sposób tematykę zabawy o nowe wątki.

Do znalezienia pomysłów na zabawę zainspirowała mnie mama Dominika i Dawida, która w rozmowie ze mną stwierdziła, że nie wiedziała, iż jest tak kreatywna do momentu kiedy powstała potrzeba dłuższej organizacji wolnego czasu dzieciom w domu. Mam nadzieję, że Rodzice, którzy jeszcze nie odkryli swojej kreatywności, zainspirują się przedstawionymi zabawami:

Patrz - FOTOGALERIA

Zabawy pogłębiające wiedzę, więzi rodzinne i poprawiające nastrój:

  1. Poszukiwanie mądrości  – znajdźcie jakiś temat, który można odkrywać razem z dzieckiem. Np. jeżeli dziecko zastanawia się, jak działa telewizja, to razem z nim szukamy informacji na ten temat itp.
  2. Rodzinna historia – stwórzcie Genogram Rodziny: wypiszcie wszystkich członków rodziny bliskiej i dalszej, imiona ich dzieci, miejsce zamieszkania, wiek, itd.Wykorzystajcie do tego fotografie, historie o rodzinie, przypomnijcie sobie daty urodzin i imienin, wspólne wyjazdy i uroczystości.
  3. Bezpieczne miejsce – w chwilach np. stresu dobrze jest mieć miejsce, w którym poczujemy się bezpiecznie. Przygotuj wspólnie z dzieckiem takie miejsce, gdzie będzie mogło pobawić się chwilę samo (jeśli rodzina jest większa), odpocząć i odprężyć się.
  4. Koło fortuny” – zabawa wzorowana na telewizyjnym teleturnieju. Pytania mogą dotyczyć aktualnie przerbianego materiału szkolnego. Nie zapomnijcie o kołach ratunkowych i drobnych nagrodach.
  5. Rodzic na jeden dzień – zamień się z dzieckiem pełnioną rolą. Mama lub tato staje się dzieckiem, a dziecko pełni rolę rodzica. Pozwól dziecku zaplanować dzień, ale musi pamiętać o rzeczach, które trzeba zrobić w domu. Oczywiście dyskretnie pomagamy dziecku pełnić rolę rodzica. Ważne jest omówienie zabawy: jak się czuliście, co było trudne itp.
  6. Poszukiwanie skarbów czyli palcem po mapie – omówcie z dziećmi najciekawsze miejsca, w których byliście, najciekawsze miejsca z najbliższej okolicy Obejrzyjcie mapy, poszukajcie informacji w Internecie.
  7. Kufer przebierańców – zgromadźcie różne stroje, kapelusze i inne akcesoria. Zabawcie się z dziećmi w teatrzyk. Poćwiczcie rozmowy z ludźmi, zachowanie i rozwiązywanie różnych trudnych sytuacji.
  8. Karty uczuć – na kartonikach wypiszcie lub narysujcie różne uczucia. Dziecko losuje kartonik, pokazuje uczucie, a inni odgadują, co pokazało.
  9. Pudełko uczuć – przygotujcie pudełko, do którego dziecko może zaglądać i skorzystać z jego zawartości w różnych sytuacjach. Do środka włóżcie: arty uczuć, poduszkę złości, czarodziejską różdżkę, kapelusz „zwróć na mnie uwagę”, maski uczuć (talerze papierowe z namalowanymi uczuciami), lusterko, kilka lalek:
  • Poduszka złości – gdy dziecko potrzebuje wyładować gniew sięga po poduszkę złości.
  • Magiczna różdżka – gdy dziecko czuje się rozczarowane, nieszczęśliwe macha różdżką, wypowiada życzenie tzn. jak wolałoby, żeby było.
  • Kapelusz „zwróć na mnie uwagę” – kiedy dziecko chce, żeby zwrócić na niego uwagę sięga po kapelusz. Dla rodzica będzie to sygnał, żeby się dzieckiem natychmiast zająć.
  • Maski uczuć i lalki – wykorzytaj je do odegrania sytuacji z prawdziwego życia, by nauczyć dziecko wyćwiczenia panowania nad swoimi emocjami.
  • Karty uczuć – pomogą dziecku w nazwaniu tego, co przeżywa.
  • Lusterko – niech dziecko spojrzy w lusterko i powie, co widzi (zagniewaną, smutną lub szczęśliwą twarz).

Życzę dobrej zabawy!

Elżbieta Boczar – psycholog

[grafika: pixabay.com, pexels.com, rodzicowo.pl]